Case Stories

Hos ASL Consulting ønsker vi at dele ud af vores erfaringer. Derfor vil vi her løbende præsenterer Case Stories, der omhandler nogle af de opgaver, vi beskæftiger os med i det daglige.

Walk the Talk

Man skal holde tungen lige i munden for at lede en organisation i dag. Omgivelser og marked er i konstant forandring og agter man at opretholde organisationens eksistensgrundlag, er man nødsaget til at følge med tiden. Mange organisationer og ledere søger ekspertviden igennem konsulentydelser og kompetencekurser for fortsat at være aktuelle, men markedet for konsulenter er vækster til stadighed og for nogle kan det være en besværlig eller uoverskuelig opgave at finde det rigtige mach til den problemstilling eller det videnshul organisationen står med. En af de største udfordringer ved at implementere optimeringsløsninger og forandringer er at sikre sig at de forankre sig i organisationen, så de nye kompetencer ikke blot bliver glemt, når konsulenten eller kursusholderen træder ud ad døren. Netop denne tendens har vi stort fokus på hos ASL Consulting, hvorfor vi har skabt en illustrativ løsning, der skal gøre det nemmere at afstemme hvilke ydelser der giver den viden organisationen, leder efter for at opnå deres ønskede mål eller optimering.

ASL Consulting tror vi på at viden og procesoptimering er lig med kundeværdi. Derfor arbejdes der ud fra en selvskabt model vi kalder Walk The Talk, der først og fremmest har til formål at illustrerer nogle af de ydelser vi kan tilbyde ledere, medarbejdere og organisationer på en nem og overskuelig måde. Walk The Talk en stærk kombination af teori og praksis, der gennem en helhedstankegang der skal imødekomme de udfordringer mange organisationer har med at forankre implementeringer i deres daglige virke, ved at kombinere de tre forskellige tilgange som modellen er bygget op omkring: Rådgivning, Konsulent og Uddannelse. Helhedstanken er vigtigt for at skabe den bedste forankring i organisationen, så man får det største mulige udbytte af den ydelse man har tilkøbt. Det er for eksempel ikke altid tilstrækkeligt at sende sine medarbejder på kursus hvis organisationen ikke har den viden eller de ressourcer det kræver for medarbejderne og ledelsen at komme i gang med at anvende den nye viden. Her kan organisationen og ledelsen igennem rådgivning få hjælp til at skabe rammer for anvende de nye kompetencer eller man kan hyre en konsulent til at tage medarbejderne og ledelse i hånden og hjælpe dem igennem den første spæde opstart af forløbet. Heraf kommer navnet ”Walk The Talk”, der afspejler ASL Consultings grundlæggende tanke om, at vi lærer bedst imens vi handler og vi handler bedst imens vi lærer. Hele ideen er at de tre elementer skal understøtte og supplere hindanden for at skabe det bedste resultat, hvorfor man i det perfekte forløb vil anvende alle tre elementer. Såfremt at organisationen selv har dele af de fornødne kompetencer kan elementerne sagtens anvendes hver for sig, som et supplement til den viden og de kompetencer organisationen allerede besidder.

Rådgivning
Formålet med at modtage rådgivning er at man i fællesskab med en specialist eller konsulent finder nogle relevante redskaber eller strategier for der sætte kunden i stand til selv at styrke og forbedre organisationens eller medarbejdernes kompetencer. Rådgivning skal først og fremmest hjælpe organisationen med at skræddersy et forløb der stemmer overens med deres behov og som tager udgangspunkt i organisationens egen problemstilling. En rådgiver skal hjælpe organisationen gennem sparring, analyser og beregninger, og derigennem skabe en problem- og årsagsanalyse, for efterfølgende at komme med oplæg til hvordan man på bedst mulig vis kan optimere, udvikle eller ændre en strategi og eventuelt vejlede i hvilke kurser eller initiativer der kan hjælpe organisationens medarbejdere bedst i gang med nye arbejdsmæssige tilgange. En rådgiver indvirker altså fra sidelinjen ved at skabe en procedure eller en strategi som organisationen efterfølgende selv skal videreføre med mindre man vælger at hyre en konsulent til at understøtte processen.

Kursus
Formålet med at afholde kurser er først og fremmest at udvikle kompetencer og sikre aktualitet ved at tilvejebringe anvendelig viden, der kan implementeres i dagligdagens opgaver. Med andre ord opbygger man viden i sin egen organisation ved at sende sig selv eller sine medarbejdere på kursus. Organisationer kan ikke eksistere uden deres medarbejdere og derfor er det vigtigt at understøtte medarbejdernes løbende udvikling, i en omverden der er under konstant forandring. Skal man implementere optimeringer eller forandringer i en organisation kan det være afgørende for processen at de involverede medarbejdere har det samme vidensmæssige udgangspunkt. Har din organisation for eksempel besluttet, igennem et rådgivningsforløb, at man ønsker at implementere Lean kan man med fordel sende medarbejderne på et Lean kursus, for på den måde at fremme implementeringen ved skabe et fælles vidensgrundlag og derved de optimale muligheder for forankring. Med kompetencekurser opkvalificerer organisationen medarbejderne, så de bliver i stand til at løse arbejdsopgaver med den nye tilegnede viden. Som supplement kan organisationen vælge at hyre en konsulent til at understøtte opstarten og give medarbejderne en sparringspartner og en god start på den nye forandring.

Konsulent
Formålet med at hyre en konsulent er at understøtte organisationen i en implementering eller andre organisatoriske processer. En konsulent indgår i kundespecifikke opgaver som en aktiv medspiller til organisationens egne medarbejdere, for på den måde at sikre at forandringer forankre sig i organisationen og ikke kun sker i kraft af konsulentens tilstedeværelse. Har organisationen eksempelvis lagt en fremtidig strategi som følge af et tidligere rådgivningsforløb, vil konsulenten nu være i stand til hjælpe organisationen med en opstart eller gennemførsel af de igangsatte processer eller forandringer. Konsulenten er modsat rådgiveren ”hands on” og kan komme i virksomheden i det omfang behovet ligger, det kan for eksempel være engang i ugen eller en gang i måneder alt efter hvor omfattende processen måtte være. Konsulenten kan deltage i beslutningsprocesser, træne medarbejdere og ledere eller coache dem på arbejdspladsen.

Der er mange måder an anvende Walk The Talk modellen på og meningen er ikke at de tre elementer skal anvendes i en bestemt rækkefølge - alle tre elementer hænger sammen og kan startes i den ønskede rækkefølge og omfang. Man kan for eksempel starte med et Lean kursus fordi man ønsker at vide noget mere om Lean og så efterfølgende anvende en rådgiver til at udsøge hvordan man kan komme i gang med at bruge det. Processen kan derefter understøttes af en konsulent der hjælper med udføre den ønskede forandring.


Kom i gang med at anvende Lean

Jeg har igennem længere tid samarbejdet med en af Danmarks største møbelhuse, med det formål at implementere Lean på deres hovedlager. Det første skridt mod en organisatorisk forandring var at uddanne 12 medarbejdere, både lagermedarbejdere, logistikfolk, optimeringsfolk, projektledere og interne koordinatorer, i leanfilosofien og de dertilhørende værktøjer. Formålet det dette var at skabe 12 gode Lean-ambassadører der til efteråret skal være en væsentlig del af den aktive implementering i de daglige processerne på lageret. De 12 ambassadører har været igennem seks undervisningsgange og en eksamen, hvor de har modtaget viden om Leanfilosofien og Lean værktøjer. I undervisningen indgik alt fra det helt overordnede, som hvor kommer Lean fra, hvad er det for en filosofi og hvad bygger den på, til at dykke ved i konkrete værktøjer som værdistrømsanalyse, 5S, standardisering, spildtyperne, fiske øjne, Lean ledelse, målstyring, KPI, tavlestyring og den synlig organisation. Når alle 12 ambassadører har afsluttet eksamen og modtaget deres certificering, er deres opgave ude i organisationen at hjælpe implementeringen på vej, i de næste skridt hvor vi skal ud på lageret ud i dagligdagen og have resten af medarbejderne med

Implementering af Lean i dagligdagen
Som næste skridt i mit samarbejde med en af Danmarks største møbelhuse, er vi nu gået i gang med at implementere Lean på organisationens hovedlager. De har valgt at indlede forløbet med at med at påbegynde anvendelsen af Leanværktøjet 5S, som skal rulles ud i hele hovedlageret, både i administrationen og på selv lageret. 5S står får sorter, systematiser, systematisk rengøring, standardisering og selvdisciplin, som er de fem skridt vi skal ud og arbejde med for at skabe en mere struktureret og velorganisaret arbejdsplads, hvor der er et godt arbejdsmiljø, styr på tingene, vi ved hvor tingene er så vi arbejder effektivt. Ideen er at det skal implementeres på hele møbelvirksomhedens lager og at alle medarbejdere skal have en forståelse for hvad de fem s’er står for, samt hvordan man kan anvende dem. Måden vi gør det på er at uddanne samtlige medarbejdere i 5S på et to-dags kursus, hvor medarbejderne får en forståelse for værktøjerne og efterfølgende skal ud og implementere det i deres egne områder i dagligdagen. De får altså først noget viden gennem uddannelse og efterfølgende arbejder de med værktøjerne i to dage, hvor de implementere det i dagligdagen ofr både at giver en god forståelse det teoretiske, men også vise hvordan det kan bruges i praksis. Igennem deres arbejde med Lean får medarbejder også en forståelse for, hvad de selv bidrage med når de støder på ting der ikke virker optimalt og som kunne gøres anderledes hvilket giver dem muligheden for selv at være med til at forbedre eget arbejdsmiljø. For organisationen har denne form for implementeringsproces stor værdi, fordi de hurtigt kommer rigtig langt i Lean implementeringen, fordi medarbejderne allerede fra starten har været aktivt ude og implementere deres nye Lean kompetencer i dagligdagen. Det betyder at medarbejderne allerede fra dag 1 skaber værdi ligesom Lean og 5S også skaber værdi i organisationen. Selve implementeringen er delt op i seks områder, seks grupper der hver især har deres område, der skiftevis i løben af efteråret skal indgå i den trinvise implementering. Målet er at samtlige medarbejdere på lageret skal have gennemgået 5S-kurset og have implementeret det på deres respektive områder, inden vi rammer julen.


Kompetenceudvikling på et strategisk niveau

Jeg har i en lang årrække haft et tæt samarbejde med en af Danmarks største produktionsvirksomheder, hvor vi på et strategisk niveau arbejder med at flette kompetenceudvikling ind i den overordnede strategi. Det er fedt at se at organisationen på det strategiske niveau ikke bare tænker på hvilket marked de skal være i eller hvor de skal være henne om 5 år, men også tænker medarbejderne og deres kompetencer ind i organisationens fremtidige strategi. Jeg er altså i samarbejde med ledergruppen i gang med at diskuterer kompetenceudvikling på et strategisk niveau hvor vi forsøger at resonerer os frem til hvilke kompetenceprofiler der er nødvendige for at kunne opfylde fremtidens krav til produktion, kundekrav og optimering i daglige opgaver. Her er det vigtigt at tænke ind hvordan produktionsvirksomheder i større grad bliver automatiserede og digitaliserede og derved også revurderer hvilke roller vores medarbejdere skal have i fremadrettet og hvilke kompetencer der i så fald skal følge med. Arbejdsopgaverne ændrer sig fra samlebåndsarbejde til i større grad at omhandle alle processerne omkring de klassiske produktionsprocesser og der ligger en opgave i at undersøge hvilke opgaver medarbejderne skal varetage i en fremtidig arbejdsform. Derfor er vi i ledergruppen gennem nogle strategiseminarer i gang med at finde ud af hvilke kompetanceprofiler vi ønsker i organisationen i fremadrettet. Dette vil efterfølgende resultere i kompetenceudviklende kurser hvor vi begynder at uddanne, udvikle og opkvalificerer medarbejderne så de passer ind i femtidens produktion